Søg støtte

Nyhed -

TryghedsGruppens debat på Bornholm: Vi kan gøre mere for at engagere medlemmerne

Foreningsdanmark og medlemsengagementet har det fint - men vi kan gøre mere for at få fordele af vores medlemsdemokrati, mener Jens Bigum og Peter Lindholm efter debat på Folkemødet på Bornholm.

I juni satte TryghedsGruppen medlemsdemokrati og -engagement på dagsordenen på Folkemødet. Sammen med Realdania, COOP, DGI og Kræftens Bekæmpelse deltog TryghedsGruppen i en debat om Foreningsdanmark og frivillighed. Flere af tilhørerne stillede spørgsmål - også vores egne hovedstadsrepræsentanter, Heidi Alsing og Magnus Skovrind. En af teserne var netop, at engagementet i nogle foreninger kunne være drevet af uoverensstemmelser, mens andre argumenterede for, at det var temaerne foreningen arbejder med, der er de vigtigste.

Peter Lindholm, næstformand for TryghedsGruppens repræsentantskab, var en del af debatpanelet.

”Vi var enige om, at det egentlig går meget godt med Foreningsdanmark, men at vi skal være årvågne og sørge for også at henvende os til de unge, der ikke i lige så høj grad engagerer sig i foreninger og organisationer, som de ældre generationer,” lyder det fra næstformanden.

Gøre det attraktivt for medlemmerne

Peter Lindholm mener blandt andet, at vi skal forlange mere af vores foreninger og organisationer, så de passer bedre til, hvad medlemmerne kan og vil bidrage med.

"Jeg synes, vi kan tage det med fra debatten, at det vitterligt er vores eget ansvar i foreningerne at fange dem, der gerne vil engagere sig. Man skal kigge indad og ikke bare læne sig tilbage og ærgre sig over, at det er svært at motivere dem. Man skal gøre det attraktivt og finde ud af, hvad det er, medlemmerne vil give, og hvad de vil have igen,” forklarer Peter Lindholm.

Jens Bigum, formand for repræsentantskabet, var også til stede ved debatarrangementet.

Vi har haft den her diskussion om Foreningsdanmark de sidste 30 år, og for 30 år siden forudså man - ligesom i dag - at det ville blive rigtig svært at rekruttere folk ind i foreningerne. Men ikke desto mindre er der mange flere engagerede i dag, end der var dengang. Det er en god pointe. Vi har det med altid at se farerne i fremtiden i stedet for at gøre det, vi nu kan i dag,” pointerer Jens Bigum.

Jens Bigum og Peter Lindholm var langtfra de eneste medlemmer af TryghedsGruppens repræsentantskab, der var på Bornholm for at overvære de mange debatter og deltage i den fire dage lange fejring af demokratiet. Og hvis det står til formandskabet, så er der endnu flere repræsentanter på Bornholm til næste sommer.

”Jeg drøftede konkret med flere repræsentanter, at vi, efter godkendelsen af spaltningen af TryghedsGruppen og efter den nye forening for Nordea Liv & Pensions medlemmer kommer fra start, kunne arbejde tættere sammen på tværs i Tryg-familien - også på Bornholm,” siger Jens Bigum.

Du kan se en kort video fra Folkemødet og TryghedsGruppens debat samt høre lidt mere til Peter Lindholm i toppen af siden.