Hjerter, patienter og bar hud

TryghedsGruppen står bag TrygFonden, der i andet kvartal af 2016 støttede tryghedsskabende aktiviteter indenfor sikkerhed, sundhed og trivsel med 159 mio. kr.

En international konference om det akutmedicinske område, en omfattende undersøgelse af danskernes syn på det danske sundhedsvæsen og en solkampagne rettet mod de unge var blot nogle af de mange projekter, som TrygFonden stod bag i andet kvartal 2016. 

I årets andet kvartal bidrog TrygFonden til danskernes tryghed med i alt 159 mio. kr. 

Kronprinsesse Mary kunne i slutningen af maj erklære den første europæiske konference om det akutmedicinske område for åben. TrygFonden var medarrangør af konferencen i København, der samlede 1.000 danske og internationale forskere og praktikere inden for det akutmedicinske område. 

På konferencen blev de nyeste tal fra Dansk Hjertestopregister offentliggjort, og de viste, at stadig flere danskere træder til og giver livreddende førstehjælp, når der er brug for det. Det er et af TrygFondens store indsatsområder, og næsten hver fjerde dansker overlever nu hjertestop i det offentlige rum. I 2002 var det færre end hver tiende.

Inddragelse på hospitalet og solcreme på kroppen

I juni offentliggjorde TrygFonden sammen med Mandag Morgen den hidtil mest dybdegående undersøgelse af danskernes forhold til det samlede sundhedsvæsen. Mere end 6.000 danskere deltog i undersøgelsen, der afdækkede en kritisk lav tillid til sundhedsvæsenet.

Bl.a. tvivler en stor del af danskerne på, at de altid vil få tilbudt den rigtige behandling, og langt flere patienter og pårørende vil gerne inddrages mere aktivt under behandlingen, fremgik det af rapporten, der efterfølgende dannede rammen for et debatmøde i København. Den svækkede tillid til sundhedsvæsenet og patientinddragelse vil også i den kommende tid have TrygFondens fokus.

TryghedsGruppen uddeler via TrygFonden i alt 550 mio. kr. til tryghedsskabende aktiviteter i hele 2016. 

Da sommerferien begyndte at nærme sig, satte TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse gang i en alternativ kampagne, der skulle få primært de unge til at beskytte sig mod solen. 

Solkampagnen havde allieret sig med det kendte makkerpar Peter Falktoft og Esben Bjerre, der blev sendt på nudistlejr i Spanien med den opgave, at hvis de kan overbevise nudister om at vise mindre hud, så kan budskabet også trænge igennem til de unge. Missionen blev til seks korte filmafsnit, der hurtigt spredte sig på de sociale medier og samlet blev set mere end 300.000 gange.