TrygFonden øger sine uddelinger til 650 mio. kr. og skaber fokus på digital tryghed

Livredningstjeneste, hjerteløbere, lektiecaféer og førstehjælpskurser. TrygFonden har de seneste år årligt brugt 600 mio. kr. på hundredvis af aktiviteter, projekter og donationer. Fra årsskiftet bliver der endnu flere penge til TrygFondens arbejde med at øge trygheden i Danmark. De nye midler giver mulighed for at imødekomme flere gode ansøgninger og understøtte TrygFondens nye fokusområde, der skal styrke danskernes digitale tryghed.

Det medlemsvalgte repræsentantskab i TryghedsGruppen besluttede på et møde i dag at hæve TrygFondens beløbsramme med 50 mio. kr., så de samlede midler til det tryghedsskabende arbejde i 2020 vil være op til 650 mio. kr.

TrygFonden modtager hvert år ca. 2300 ansøgninger, men må sige nej til mange – deriblandt velgennemtænkte ansøgninger med potentiel stor indvirkning.

”Vi er meget bevidste om, at vi i TrygFonden spiller en vigtig rolle for at styrke trygheden i Danmark. Vi arbejder inden for områderne sikkerhed, sundhed og trivsel, fordi vi ved, at det er områder, der har stor betydning for danskernes tryghed. Derfor ærgrer det os også, at vi må sige nej til nogle af de gode ansøgninger, vi modtager, som kan gøre en forskel for mange mennesker. Nogle af de ansøgninger vil vi gerne skabe mere rum til at kunne støtte i 2020,” forklarer Ida Sofie Jensen, bestyrelsesformand i TryghedsGruppen.

Muligheden for næste år at kunne støtte projekter med yderligere 50 mio. kr. betyder, at TrygFonden kan øge uddelingerne med ca. 8 pct. Forøgelsen skal også ses i lyset af, at det er blevet besluttet at udvide TrygFondens indsatser med et nyt fokusområde, Digital Tryghed.

”Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund. Det fører et stort socialt, økonomisk og demokratisk potentiale med sig, men det medfører desværre også nye trusler mod trygheden i form af digital kriminalitet, misinformation og en hård tone online. TrygFonden har arbejdet med området i nogle år, men ved at skabe et selvstændigt fokusområde vil vi gerne synliggøre, at vi ønsker at modtage fokuserede ansøgninger og at indgå samarbejde med relevante partnere på området,” siger Ida Sofie Jensen, bestyrelsesformand i TryghedsGruppen.